15 Januari 2009

Mimpi Yang Indah

Malam tadi saya mimpi bag ini...
Cantheeekkk kan? Haih, saya hanya boleh bermimpi sahaja sebab saya tidak boleh membeli bag tangan lagi. Sangat bengangsedih. Tetapi, mengenangkan perbelanjaan lain yang lebih penting (beli meja ruang tamu) dan perbelanjaan2 lain yang telah pun dihabiskan semasa hendak berpindah rumah, saya akur.

Tambahan lagi, saya ada trip yang ditunggu2 pada tahun ini. Kami akan cuba untuk pergi melancong 'besar' paling kurang sekali setahun. Trip kali ini, akan kami pergi dengan rakan baik (kenal dari Tingkatan 1, ok!) Trip kali ini akan menjadikan salah satu 'cita2' kecil saya menjadi impian. Terima kasih Enche' B!

Trip yang saya maksudkan adalah trip ke negara jiran, ahli ASEAN, dan merupakan satu negara yang besar. Nenek moyang saya berasal dari tanah seberang ini...

(dalam slang Indonesia seperti imaginasi penulis)
Mahu gi mana ya?
Gwe mahu pergi JAKARTA!!


(gambar diambil dari www.fintastique.com )


Ngapain mahu pergi ke sana?
Gwe mahu nonton Java Jazz Festival..waduhh..enaakk!!

(Untuk pengetahuan lebih lanjut, sila layari http://javajazzfestival.com/ )

Ada satu peristiwa yang berlaku semasa saya dan rakan baik cuba untuk membeli tiket festival online. Persembahan Brian McKnight dan Swing Out Sister adalah pada hari yang sama...tapi kami tidak pasti .. adakah waktunya juga sama? Kalau sama, tidak payahlah kami beli kedua2 tiket untuk menonton kedua2 persembahan itu. Badan kami bukannya boleh dikerat dua (walaupun sebenarnya badan saya jika dikerat dua pasti serupa dengan imej saya waktu 'muda2' dahulu.)

Lantas, saya mengambil langkah yang cepat dengan menghubungi mereka di Indonesia.

Org Sana 1 :Kring Kring... Halo?
Che' Merr : Yes, hello. I am calling to ask you on the times for shows of Brian McKnight and Swing Out Sister which is scheduled on Sunday (blablabla..terre nye saya ber'speaking')...so, will these two artists be performing on the same time?

Org Sana 1 : Yaaa.....
Che' Merr : What? On the same day?

Org Sana 1 : .... (terdengar kekecohan seketika di bahagian sana)..

Org Sana 2 : Halo..
Che' Merr : Yes, hello..I would like .. (terdiam seketika) Saya Che' Merr dari Malaysia (cuba meniru longhat Indonesia yang ditonton di sinetron)..

Org Sana 2 : Oh Ya!! (agak gembira mendengarnya, mungkin gembira kerana sambutan JJF2009 sangat hebat!)
Che' Merr : Saya mahu tanya, show untuk Brian McKnight & Swing Out Sister, pada 8hb Mac ini, adakah masanya sama?

Org Sana 2 : Boleh lihat pada websitenya.. selalu diupdate!
Che Merr : Ya, saya sudah lihat.. tapi hanya ada list artis untuk setiap hari..tetapi tidak ada masa show.

Org Sana 2 : Ya..masanya akan diupdate bulan depan. Sila lihat website selalu ya!
Che Merr : Tapi saya mahu beli tiket online, lebih murah bukan? Hari ini kan hari terakhir untuk promotion harga paling murah.

Org Sana 2 : Oh Iya.. jadi mahu beli, sila lihat website..selalu diupdate!
Che Merr : (oh..susahnya hendak menerangkan dalam bahasa Indonesia). Ya, saya selalu lihat website..tapi...blabla (cuba menerangkan soalan sebenar yang ingin saya tahu jawapannya.)....

(dalam seminit dua)

Org Sana 2 : Mahu tanya jamnya atau harinya?
Che' Merr : Jamnyaa!! (lega kerana mungkin akan dapat jawapan)

Org Sana 2 : Beda! Jamnya beda! Pasti berbeda!
Che' Merr : (dengan nafas lega) Beda?..ya bagus! Boleh saya beli tiket onlinenya.. Makasih ya!

Org Sana 2 : Makasih....
(talian diputuskan saya, takut mahal pula menelepon Jakarta)

Saya bukannya mahu menjelaskan bahawa pihak penaja tidak melayang saya berbahasa Inggeris (saya pun bukan pandai ber'speaking') tetapi ingin ketawa kerana perbualan tadi seperti perbualan ayam dan itik. Bagaimana, kita dari rumpun yang sama, tetapi bahasa kita berlainan? Itu saya kena tanya pakar bahasa pula.

Tetapi ia adalah satu pengalaman yang berharga untuk saya kerana saya berkomunikasi dengan orang Indonesia (di Indonesia). Orang Indonesia di sini sudah fasih berbahasa Melayu. Tidak ada masalah. Saya rasa saya perlu melengkapkan diri untuk berbahasa Indonesia. Nanti tidak susah untuk berkomunikasi. Nasib baik bahasa Indonesia dan Malaysia ada banyak persamaan. Tidaklah saya terkapai2 belajar. Saya rasa saya akan belajar dengan menonton sinetron2 Indonesia dengan lebih banyak (ini juga tidak susah, saya hanya perlu menonton bersama2 mama) dan juga praktis bersama Kak Wagi..heheh

Tiada ulasan: